Column: Volop veilig
Volop veilig op de tweewieler, dat klinkt als een utopie in de wereld van rinkelende fietsbellen en verdwenen stalen rossen. Toch is het tijd om even stil te staan bij onze geliefde tweewielige metgezellen en hoe we ze kunnen beschermen tegen de grijpgrage handen van fietsendieven. Want laten we eerlijk zijn, het wordt er niet beter op daarbuiten.
Tegenwoordig lijkt het bijna alsof je een geavanceerd wapenarsenaal nodig hebt om je stalen ros veilig te stellen. Het tweede slot is niet langer een luxeproduct voor de paranoïde medemens, maar eerder een verstandige keuze. ABUS kettingsloten worden niet voor niets steeds vaker verplicht gesteld door verzekeraars. En laten we eerlijk zijn, zo'n slot is toch altijd goedkoper dan een compleet nieuwe fiets.
Maar waarom deze plotselinge hang naar extra beveiliging, vraag je je misschien af. Nou, mijn beste lezer, het lijkt erop dat ons geliefde landje sinds het 'coronaherstel' wordt overspoeld door een golf van fiets- en e-bike diefstallen. Alsof de fietsendieven hebben besloten om tijdens de lockdowns even op adem te komen om daarna met hernieuwde energie onze tweewielers te belagen. Het resultaat? Bijna twee keer zoveel diefstallen als een jaar eerder.
De ANWB, als grootste fietsverzekeraar van het land, heeft het drukker dan ooit met meldingen van gestolen fietsen. In 2022 alleen al zijn er 11.000 gevallen gemeld, een flinke stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral de e-bikes lijken de criminelen als een magneet aan te trekken, wat niet verwonderlijk is gezien hun stijgende populariteit. En ja, de verzekeraars spelen hier slim op in door de premies voor e-bike verzekeringen flink te verhogen. Je betaalt straks minimaal 9 procent meer om je geliefde elektrische stalen ros veilig te stellen. Maar goed, dieven houden blijkbaar van een uitdaging.
Nu vraag je je wellicht af hoe deze dieven zo handig te werk gaan. Nou, het blijkt dat zelfs de makers van de vermaarde AXA-ringsloten versteld stonden van het vernuft van de fietsendieven. Drie jaar geleden werden ze geconfronteerd met een op maat gemaakt gereedschap, liefkozend bekend als de 'Poolse sleutel', dat hun ringsloten met het grootste gemak kraakte. De dieven sloegen het gereedschap in het slot en draaiden met een hefboom de sleutel om. En voilà, de fiets was vrij.
AXA heeft de sloten inmiddels aangepast, maar het is een herinnering aan de vindingrijkheid van dieven. Want laten we eerlijk zijn, om zulk gereedschap te maken, moet je weten wat je doet. De Poolse sleutel kost niet eens zoveel, slechts 45 euro, maar hij is maar een paar keer bruikbaar voordat hij het opgeeft. Een soort wegwerpartikel voor de moderne fietsendief, zeg maar.
Maar genoeg ellende, laten we eens kijken wat we kunnen doen om onze tweewielers veilig te houden. Een ABUS-kettingslot als tweede slot is een verstandige zet. Zet je fiets vast aan de fysieke wereld, want dieven zijn minder enthousiast als ze niet met je fiets aan de haal kunnen gaan. En overweeg een vouwslot of beugelslot, vaak sterker en veiliger dan de standaard sloten.
Wil je nog een stapje verder gaan? Denk dan aan een ABUS-alarmbox met bewegingssensor, of zelfs een GPS-tracker van Tracefy. Want laten we eerlijk zijn, niets houdt een dief zo tegen als een luid alarm of de wetenschap dat je fiets altijd te traceren is.
En dan zijn er nog de verzekeringen. Zowel ENRA als ANWB bieden uitgebreide fietsverzekeringen aan. ENRA, specialist in tweewielerverzekeringen, verplicht zelfs een tweede slot voor fietsen vanaf € 3.500. Maar als je dat ervoor over hebt, ben je goed verzekerd tegen diefstal en schade. ANWB daarentegen belooft bij diefstal in de eerste 5 jaar 100% van het aankoopbedrag terug te geven, zonder eigen risico. Plus, je nieuwe of refurbished accu is ook meeverzekerd.
Dus, beste lezer, onthoud: volop veilig is geen illusie, maar een keuze. Bescherm je stalen ros alsof het een Picasso is en laat die dieven maar in de regen staan. Want niets zegt 'tot hier en niet verder' zoals een goed fietsslot en een solide verzekering.
Tegenwoordig lijkt het bijna alsof je een geavanceerd wapenarsenaal nodig hebt om je stalen ros veilig te stellen. Het tweede slot is niet langer een luxeproduct voor de paranoïde medemens, maar eerder een verstandige keuze. ABUS kettingsloten worden niet voor niets steeds vaker verplicht gesteld door verzekeraars. En laten we eerlijk zijn, zo'n slot is toch altijd goedkoper dan een compleet nieuwe fiets.
Maar waarom deze plotselinge hang naar extra beveiliging, vraag je je misschien af. Nou, mijn beste lezer, het lijkt erop dat ons geliefde landje sinds het 'coronaherstel' wordt overspoeld door een golf van fiets- en e-bike diefstallen. Alsof de fietsendieven hebben besloten om tijdens de lockdowns even op adem te komen om daarna met hernieuwde energie onze tweewielers te belagen. Het resultaat? Bijna twee keer zoveel diefstallen als een jaar eerder.
De ANWB, als grootste fietsverzekeraar van het land, heeft het drukker dan ooit met meldingen van gestolen fietsen. In 2022 alleen al zijn er 11.000 gevallen gemeld, een flinke stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral de e-bikes lijken de criminelen als een magneet aan te trekken, wat niet verwonderlijk is gezien hun stijgende populariteit. En ja, de verzekeraars spelen hier slim op in door de premies voor e-bike verzekeringen flink te verhogen. Je betaalt straks minimaal 9 procent meer om je geliefde elektrische stalen ros veilig te stellen. Maar goed, dieven houden blijkbaar van een uitdaging.
Nu vraag je je wellicht af hoe deze dieven zo handig te werk gaan. Nou, het blijkt dat zelfs de makers van de vermaarde AXA-ringsloten versteld stonden van het vernuft van de fietsendieven. Drie jaar geleden werden ze geconfronteerd met een op maat gemaakt gereedschap, liefkozend bekend als de 'Poolse sleutel', dat hun ringsloten met het grootste gemak kraakte. De dieven sloegen het gereedschap in het slot en draaiden met een hefboom de sleutel om. En voilà, de fiets was vrij.
AXA heeft de sloten inmiddels aangepast, maar het is een herinnering aan de vindingrijkheid van dieven. Want laten we eerlijk zijn, om zulk gereedschap te maken, moet je weten wat je doet. De Poolse sleutel kost niet eens zoveel, slechts 45 euro, maar hij is maar een paar keer bruikbaar voordat hij het opgeeft. Een soort wegwerpartikel voor de moderne fietsendief, zeg maar.
Maar genoeg ellende, laten we eens kijken wat we kunnen doen om onze tweewielers veilig te houden. Een ABUS-kettingslot als tweede slot is een verstandige zet. Zet je fiets vast aan de fysieke wereld, want dieven zijn minder enthousiast als ze niet met je fiets aan de haal kunnen gaan. En overweeg een vouwslot of beugelslot, vaak sterker en veiliger dan de standaard sloten.
Wil je nog een stapje verder gaan? Denk dan aan een ABUS-alarmbox met bewegingssensor, of zelfs een GPS-tracker van Tracefy. Want laten we eerlijk zijn, niets houdt een dief zo tegen als een luid alarm of de wetenschap dat je fiets altijd te traceren is.
En dan zijn er nog de verzekeringen. Zowel ENRA als ANWB bieden uitgebreide fietsverzekeringen aan. ENRA, specialist in tweewielerverzekeringen, verplicht zelfs een tweede slot voor fietsen vanaf € 3.500. Maar als je dat ervoor over hebt, ben je goed verzekerd tegen diefstal en schade. ANWB daarentegen belooft bij diefstal in de eerste 5 jaar 100% van het aankoopbedrag terug te geven, zonder eigen risico. Plus, je nieuwe of refurbished accu is ook meeverzekerd.
Dus, beste lezer, onthoud: volop veilig is geen illusie, maar een keuze. Bescherm je stalen ros alsof het een Picasso is en laat die dieven maar in de regen staan. Want niets zegt 'tot hier en niet verder' zoals een goed fietsslot en een solide verzekering.